Κτίζοντας την Ποιότητα στην Οικοδομική Βιομηχανία

*του Γιάννη Τσούντα

Κτίζοντας την Ποιότητα στην Οικοδομική Βιομηχανία

Η υπάρχουσα κατάσταση στον τομέα των κατασκευών λόγω της οικονομικής κρίσης καθώς και της διεθνοποίησης των αγορών οδηγεί τις αγορές σε ένα συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Μέσα στην πλειάδα των ανταγωνιστών θα αναπτυχθεί και θα επιβιώσει η εταιρεία εκείνη που έχει ως πρωταρχικό της σκοπό την προσφορά ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών. Η εφαρμογή ενός Συστήματος Διαχείρισης της Ποιότητας (ΣΔΠ) δίνει το δικαίωμα στην εταιρεία να διευθύνει και να ελέγχει τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες, οι οποίες σχετίζονται με την ποιότητα.

Μέσω του Συστήματος Διαχείρισης της Ποιότητας (ΣΔΠ) η εταιρεία θέτει την πολιτική και τους στόχους της, μέσω των οποίων σχεδιάζει και αξιολογεί τους διαθέσιμους πόρους ούτως ώστε να παρέχει με συνέπεια προϊόντα και υπηρεσίες, τα οποία να ικανοποιούν τις απαιτήσεις των πελατών της.

Στην οικοδομική βιομηχανία είναι σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη στο σχεδιασμό του συστήματος, το γεγονός ότι κάθε εργοτάξιο μπορεί και πρέπει να θεωρείται ξεχωριστή μονάδα. Το εργοτάξιο λειτουργεί μεν στο γενικό σύνολο της εταιρείας, αλλά παράλληλα και με τους ειδικούς όρους που καθορίζονται από το συμβόλαιο του κάθε έργου. Συνεπώς ο σχεδιασμός θα πρέπει να γίνεται σε δύο επίπεδα, το ένα να αναφέρεται στη γενική λειτουργία της εταιρείας (οριζόντιες διαδικασίες, συντήρηση, αποθήκη) και το άλλο να προσαρμόζεται και να εξειδικεύεται στο κάθε έργο.

Η πιο ενδεδειγμένη και αποδεδειγμένα σωστότερη μέθοδος για την ανάπτυξη και εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος Διαχείρισης της Ποιότητας είναι, η υιοθέτηση των προνοιών του Διεθνούς Προτύπου ISO 9001:2008 στον καταρτισμό του συστήματος.

Τα οφέλη από την υιοθέτηση ενός ολοκληρωμένου συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας, Υγείας και Περιβάλλοντος, στη βάση των διεθνών αναγνωρισμένων πρότυπων ISO από τις Εργοληπτικές Εταιρείες και στην ευρύτερη Οικοδομική Βιομηχανία, είναι πάρα πολλά και σίγουρα δεν μπορούν να εξαντληθούν και να περιγραφούν ικανοποιητικά μέσω ενός μόνο άρθρου.

Μερικά από τα πιο ουσιαστικά οφέλη παρατίθενται πιο κάτω.

Καλύτερος έλεγχος των εγγράφων της εταιρείας: H ορθή διακίνηση και διαχείριση των ενημερωμένων εκδόσεων των σχεδίων σε όλα τα σημεία ενδιαφέροντος αλλά και η συγκέντρωση εξωτερικών εγγράφων όπως είναι οι ισχύουσες νομοθεσίες , κανονισμοί και τεχνικές προδιαγραφές έργων.
Σωστή τήρηση αρχείων: Η πολυπλοκότητα των διεργασιών που έχει μια κατασκευαστική εταιρεία πολύ συχνά οδηγεί και στη δημιουργία μεγάλου όγκου εντύπων (έντυπα προσφορών, αλληλογραφία, πρακτικά συναντήσεων κ.α.). Η σωστή διαχείριση του συστήματος μειώνει τον όγκο της γραφειοκρατίας και ευνοεί την ιχνηλασιμότητα των πληροφοριών σε μεταγενέστερα στάδια.
Ολοκληρωμένο σύστημα επιθεωρήσεων εργασιών: Μέσω των επιθεωρήσεων ποιότητας όπου απαιτούνται από το πρότυπο, παρέχεται η δυνατότητα στις εταιρείες να καταγράψουν τυχόν λάθη, παρεκκλίσεις και ελλείψεις που μπορεί να υπάρχουν, προβαίνοντας σε προληπτικές και διορθωτικές ενέργειες με απώτερο σκοπό τη δυνατότητα βελτιστοποίησης των διαδικασιών της εταιρείας.
Αξιολόγηση Προμηθευτών και Υπεργολάβων: H αξιολόγηση των συνεργατών σε τακτά χρονικά διαστήματα είναι και ο καλύτερος τρόπος για να ελεγχθούν κατά πόσο τηρούνται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που έχουν τεθεί για το έργο. Οι έλεγχοι πρέπει να γίνονται τόσο στις εργασίες των υπεργολάβων, αλλά και στα υλικά που χρησιμοποιούνται ούτως ώστε να διασφαλίζεται η καταλληλότητα τους. Στην προκειμένη περίπτωση να ζητούνται από τους προμηθευτές δηλώσεις συμμορφώσεων των υλικών, Πιστοποιητικά CE καθώς και Δελτία ασφαλούς χρήσης των υλικών.
Συντήρηση και Διακρίβωση Εξοπλισμού: Με τη σωστή οργάνωση του τμήματος συντήρησης της εταιρείας (ή το σωστό έλεγχο του υπεργολάβου αν δεν έχει τμήμα συντήρησης η εταιρεία), εκπονείται πρόγραμμα προληπτικής συντήρησης του εξοπλισμού, που σκοπό θα έχει την αποφυγή βλαβών. Επίσης με την έγκαιρη διακρίβωση του εξοπλισμού , διασφαλίζεται η ορθότητα των μετρήσεων.
Ικανοποίηση πελατών: Mέσω της μέτρησης της ικανοποίησης των πελατών της, η εταιρεία μπορεί να κατανοήσει το σύνολο των αναγκών και προσδοκιών των πελατών, αλλά και των λοιπών ενδιαφερομένων μερών. Στην συνέχεια η εταιρεία θα αξιολογήσει τα αποτελέσματα αυτά και θα λάβει τις δικές της κατάλληλες βελτιωτικές ενέργειες.
Ανθρώπινο Δυναμικό: Το προσωπικό συναισθάνεται τη σημασία του ρόλου και της συνεισφοράς του, με αποτέλεσμα να επιδιώκεται η απόκτηση νέων γνώσεων, δεξιοτήτων και εμπειριών, προς όφελος της εταιρείας. Επίσης καθορίζονται σαφείς στόχοι σε όλα τα τμήματα της εταιρείας ενώ οι ενέργειες και τα μέτρα βελτίωσης είναι συντονισμένα.
Ποιοτικός έλεγχος: Με τη δημιουργία ενός σχεδίου ελέγχου ποιότητας ξεχωριστά για κάθε έργο που αναλαμβάνεται, η εταιρεία θα είναι σε θέση να ελέγχει κατά πόσο τηρούνται οι τεχνικές προδιαγραφές των έργων, τηρείται η νομοθεσία καθώς επίσης και συγκεκριμένες απαιτήσεις που μπορεί να θέσει η εταιρεία στο κάθε έργο.
Τα τελευταία χρόνια και παρά την οικονομική κρίση που περνάει η χώρα μας, όλο και περισσότερες κατασκευαστικές εταιρείες επιλέγουν να πιστοποιηθούν από ανεξάρτητους φορείς πιστοποίησης, απολαμβάνοντας τα επιπρόσθετα οφέλη που προσφέρει η πιστοποίηση.

Συγκεκριμενοποιώντας τα οφέλη που μπορεί να προσδώσει η πιστοποίηση στην εικόνα της εταιρείας ποικίλουν, με κυριότερα τα τέσσερα πιο κάτω:

Προβολή της εταιρείας. Το σημαντικότερο ίσως όφελος που μπορεί να αποκομίσει μια εταιρεία είναι η δυνατότητα αύξησης του κύρους της μέσω της διαφήμισης του πιστοποιητικού της. Με την πιστοποίηση δηλώνει στους συνεργάτες της, στους πελάτες αλλά και στους εν δυνάμει πελάτες ότι ένας ανεξάρτητος οργανισμός επιθεώρησε το σύστημα διασφάλισης ποιότητας που εφαρμόζει και έκρινε ότι αυτό ικανοποιεί τις απαιτήσεις του προτύπου CYS ΕΝ ISO 9001:2008.
Υποβολή προσφορών. Η πιστοποίηση μέσω ISO 9001 προσφέρει τη δυνατότητα υποβολής προσφορών για μεγάλα έργα τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα
Δέσμευση των εργοδοτουμένων . Η πιστοποίηση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της κουλτούρας της ποιότητας μέσα στην εταιρεία
Διεθνή αναγνώριση . Υπάρχει πλέον ο Φορέας στη Κύπρο (η Κυπριακή Εταιρεία Πιστοποίησης), ο οποίος μετά από πιστοποίηση προσφέρει και τα διεθνώς αναγνωρισμένα πιστοποιητικά του μεγαλύτερου Δικτύου Φορέων Πιστοποίησης IQNet.
Η πιστοποίηση ενός Συστήματος Διαχείρισης της Ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του διεθνούς προτύπου ISO 9001:2008, διασφαλίζει ότι οι οποιασδήποτε αστοχίες θα μειωθούν σημαντικά και η οργάνωση της εταιρείας και η διαχείριση των έργων που αναλαμβάνει θα ικανοποιούν όχι μόνο τις απαιτήσεις που τίθενται από τις τεχνικές προδιαγραφές αλλά και από τις απαιτήσεις που πηγάζουν από την κουλτούρα ποιότητας της εταιρείας.

Γιάννης Τσούντας
Πολιτικός Μηχανικός
Επικεφαλής Επιθεωρητής Κυπριακής Εταιρείας Πιστοποίησης

NEED A MANAGEMENT SYSTEMS CERTIFICATION?

Get your Management Systems Certification, TODAY!

CyCert is a pioneer in the certification of Management Systems. Its well-trained and experienced team of inspectors offers evaluation services, which are proven to add real value to organizations.